KLANTENLOGIN

blog

Content Marketing:
klanten en zoekrobots zijn gek op inhoud

Content Marketing

Bij content marketing draait alles om het aanbieden van inhoud. Interessante, waardevolle en verrassende inhoud. Met die inhoud trek je nieuwe klanten aan en behoud je bestaande.

 

Inhoud staat centraal

Content marketing is communiceren met (potentiële) klanten zonder dat het lijkt alsof je hen iets wilt verkopen. In plaats van je producten en/of diensten aan te prijzen, verstrek je boeiende informatie die je klanten wijzer maakt. Doe je dit op een consistente manier, dan wordt je merk erdoor versterkt. Je komt over als betrouwbaar omdat je bewijst over een grote expertise te beschikken. Gevolg: bestaande klanten blijven je trouw en prospects worden getriggerd om je product te kopen.

 

Ook zoekrobots houden van inhoud

Het gaat erom je in te leven in de klant die tot jouw doelgroep behoort. Waar heeft hij behoefte aan? Met welke vragen zit hij? In welk stadium van het verkoopproces bevindt hij zich? Speel hierop in door antwoorden te geven op die vragen.

Een groot voordeel van content marketing? De klant krijgt niet het gevoel dat jouw boodschap hem opgedrongen wordt, hij gaat immers zelf actief op zoek naar content via Google. Als jij regelmatig nieuwe, interessante info online zet, vindt je doelgroep je vanzelf via de zoekmachines. Google beloont namelijk unieke, originele content door die hoog in de zoekresultaten te plaatsen. Zorg zeker ook dat je website vlot werkt en up-to-date is, want de klant zal na het lezen van een content marketing artikel nog even op je site blijven rondhangen.

 

Betaalbare vorm van marketing

Interessante content creëren is tijdrovend maar je krijgt er veel voor in de plaats: je onderscheidt je op een unieke manier van de concurrentie. Vooral online is het een eenvoudige en betaalbare manier om (potentiële) klanten te bereiken. Denk aan blogs, white papers, video’s, etc…

Hoe meer waardevolle content je publiceert, hoe meer potentiële klanten je kunt bereiken. Content marketing and social media gaan trouwens samen zoals ijs en slagroom. Als een goed content marketing stuk in de smaak valt bij de doelgroep, klikt die gegarandeerd op de ‘share’ knop.

 

Enkele voorbeelden van geslaagde content marketing

# Op social media vind je al jaren allerlei recepten met Nutella. Het merk speelde hier handig op in door eind 2013 de site Alles met Nutella te lanceren. Je treft er een mix van recepten die Nutella zelf aanbiedt en recepten van klanten. De site spoort fans aan bijzondere verhalen over Nutella te posten, bijvoorbeeld over hoe ze de lege potten creatief gebruiken. Een ideale manier voor Nutella om te ontdekken wat leeft onder de klanten. De site is een enorm succes en fans beschouwen Alles met Nutella als een platform waarop ze hun liefde voor de chocopasta kunnen uiten.

→ Tik op Google bijvoorbeeld ‘nutella tiramisu’ in en het recept staat op de eerste plek in de zoekresultaten. *

# By the grape is een online wijnwinkel die boordevol informatie staat over wijn, wijnstreken en druivensoorten. Bij hen geen ingewikkelde wijntermen en het belerende toontje dat je wel vaker bij wijnhandels vindt. De site is heel uitgebreid maar overzichtelijk en heeft een blog met interessante content.

→ Tik op Google de term ‘tempranillo’ (druivensoort) in en je vindt By the grape op de vijfde plek in de zoekresultaten. *

# De website van het Nederlandse advocatenkantoor Kennedy van der Laan. Als je een advocaat nodig hebt, is de kans groot dat je hier op voorhand al informatie vindt waar je wijzer uit wordt. De advocaten in dit kantoor delen hun kennis actief en digitaal, in de vorm van e-books, video’s of artikels. Zo zie je als consument over welke expertise het kantoor beschikt en ben je sneller geneigd deze mensen in te schakelen.

→ Als je via google.nl ‘advocaat cookiewetgeving’ intikt, staat een video van de privacy advocaat van Kennedy van der Laan op de eerste plek in de zoekresultaten. *

# De Kasper website. Door onze blog regelmatig up te daten met interessante, zelfgeschreven blogartikels vinden nieuwe klanten via Google sneller de weg naar onze site.

→ Google de term ‘drukwerkmakelaar’ en je ziet een blogpost van Kasper op de tweede plaats in de zoekresultaten (de eerste pagina bestaat voor de rest volledig uit Nederlandse sites). Ook bij de term ‘milieuvriendelijk drukwerk’ vind je een blogpost van ons op de tweede plek. *

*op het moment van publicatie van dit artikel en via de browser Safari.

Over de auteur

Cat
Cat

straf in prepress en tekst, wild van katten en boeken


Voeg een reactie toe