KLANTENLOGIN

blog

De drukwerkmakelaar, de schakel tussen klant en drukkerij

Waarom huren we een makelaar in? Om verzekeringen af te sluiten, bij de aan- en verkoop van een huis, etc. We doen dat omdat we weten dat een makelaar over veel knowhow beschikt. Hij kent alles van de sector waarin hij actief is en hij weet welke formules het best bij de klant passen.

Uitgebreid netwerk
Een printbroker of drukwerkmakelaar heeft een uitgebreid netwerk van drukkerijen, veredelaars en binders. Als makelaar kent hij de drukkerswereld grondig en gaat hij op zoek naar de beste kwaliteit tegen de beste prijs, binnen de gevraagde leveringstermijn.

Of het nu gaat om businesscards of een volledige huisstijl, om last minute projecten of complexe kunstboeken, om brochures of direct mailings, élk type drukwerk vereist een specifieke aanpak. Denk hierbij aan het bepalen van het papier, het aantal kleuren, de afwerking, de coördinatie van de leveringen, etc.

Elke drukkerij heeft een specialisatie en bezit een machinepark dat hierop is afgestemd. De makelaar weet meteen welk drukwerk bij welke drukkerij past. Een presentatiebrochure met verschillende bijkomende veredelingen laat hij niet drukken bij een drukker die vooral gespecialiseerd is in klein drukwerk (briefhoofden, enveloppen, etc.). Bij een volledige huisstijl ziet de broker er tijdens het productieproces op toe dat de kleuren en kwaliteit van het drukwerk optimaal en consistent blijven.

Time is money

Natuurlijk kost een print broker je wat, maar denk eraan: time is money. Drukwerk is complex, het is niet alsof je even een doos schroeven gaat kopen. Met een makelaar zul je veel tijd winnen. Je kunt vertrouwen op zijn expertise, je hoeft zelf geen zoekwerk te verrichten of eindeloze vergaderingen bij verschillende drukkerijen bij te wonen.

Voordelen voor de drukker

Ook voor de drukker is het voordelig om samen te werken met een printbroker. De makelaar bestelt enkel drukwerk op maat van de drukkerij, het order wordt geanalyseerd en verwerkt, de drukklare files worden correct aangeleverd. Dit zorgt voor minder werk in de orderbegeleiding en een vlottere doorstroom.Via de printbroker krijgt de drukkerij er ook onrechtstreeks nieuwe klanten bij, zonder daarvoor eigen vertegenwoordigers in te moeten zetten.

Over de auteur

Hilde
Hilde

bezit tonnen grafische kennis, gek op koken en eten


Voeg een reactie toe