KLANTENLOGIN

blog

Hoe behandel je tekst in een grafisch ontwerp?

beeld-leesbaarheid

Tekst is allesbehalve bijkomstig in het ontwerpproces. Meer nog: over de plaatsing van de tekst zou je net heel hard moeten nadenken.

Bij om het even welk designproject zou de leesbaarheid topprioriteit moeten zijn. Als de tekst in je ontwerp niet te lezen valt, zou je beter helemaal niks ontwerpen. Goede designs leveren content op een manier die verstaanbaar en makkelijk leesbaar is.
Letters en woorden moet je dus duidelijk kunnen onderscheiden en herkennen. Ook moet je de tekst in een oogopslag, en zelfs vanop een afstand, gemakkelijk kunnen lezen en interpreteren.

 

Zinslengte en ruimte

De lengte van de tekstregels mag niet te lang of te kort zijn, ook (onlogische) woordsplitsingen vermijd je best. Anders gaat het lezen moeizaam, voelt de lezer dat er iets fout zit en geeft hij er snel de brui aan.
Letters en woorden moeten tot leven kunnen komen in hun eigen ruimte, een ruimte die ze liefst niet hoeven te delen met andere letters of beelden.
Ook de witruimte tussen zinnen mag niet te groot of te klein zijn, designers hebben een voorkeur voor 150% van de fontgrootte.
Zorg voor marges. Rond elk tekstblok moet witruimte aanwezig zijn.

 

Contrast, tussentitels en uitlijning

Denk ook aan contrast. Dat bereik je met witruimte maar ook met kleur. Kies eenvoudige kleuren voor grote blokken tekst (zwart, wit, grijs). Wil je graag andere kleuren in je tekst, reserveer die dan voor titels en woorden met een grotere fontgrootte.
Grote blokken tekst maak je best luchtiger aan de hand van korte tussentitels. Zo is de tekst visueel makkelijker te verteren en nodigt hij ook meer uit tot lezen.
Links uitgelijnde tekst werkt best omdat je leest van links naar rechts. Gecentreerde tekst moet je spaarzaam gebruiken en enkel voor kleine tekstblokken, anders komt het amateuristisch over. Rechts gealinieerde tekst wordt zelden of nooit gebruikt.

 

Alles in functie van de leesbaarheid

Ontwerp dus in functie van de leesbaarheid, anders gebruik je beter helemaal geen tekst. Door op deze manier te ontwerpen doe je de lezer een groot plezier. Er is immers zo veel informatie beschikbaar dat mensen snel wegkijken (of –klikken) van een tekst die niet in een oogopslag te verwerken is.

Over de auteur

Caroline
Caroline

(foto)grafisch vormgever en globetrotter, verslingerd aan frisse lucht


Voeg een reactie toe