KLANTENLOGIN

blog

Hoe scoor je met direct mail?

direct-mailing

Een knappe folder of doos opsturen is een goede start, maar het is niet voldoende. Direct mail scoort enkel als er een uitgekiende strategie achter zit. Hierbij hoor je met drie zaken rekening te houden: inhoud, vorm en verzending.

 

1. Inhoud, meneer Peeters!

Over de inhoud is iedereen het eens. Lange epistels over wat je verkoopt, interesseren (jammer genoeg) niemand. Je moet de lezer met een paar zinnen ‘pakken’, zodat hij geïntrigeerd raakt om ook de rest te lezen.

 

Zet de voordelen van je product of dienst in de verf en maak die voordelen concreet. Link je product aan een behoefte of promoot het als oplossing voor een probleem.

 

Dankzij uitgebreide softwarepakketten kan alles gepersonaliseerd worden, van foto’s tot hele alinea’s. Een brief richten aan een concreet persoon is een must, maar je mag de naam van de contactpersoon ook niet te veel herhalen. Dat is storend, meneer Peeters!

 

Het doel van de mailing is dat de ontvanger in actie schiet. Stippel vooraf een parcours uit dat de ontvanger volgt, zodat hij uiteindelijk belandt waar jij hem wil hebben: op je website, Facebookpagina of in de winkel.

 

2. De verpakking maakt de mailing

Zorg voor een totaalconcept waarbij inhoud en vorm op elkaar zijn afgestemd. Een bijzondere vouwwijze zal zeker opvallen, een aparte veredeling of embossing ook. Of wat dacht je van een gadget? De ontvanger zal een opvallende zending niet ongeopend weggooien, hij wil immers checken of hij iets waardevols in handen heeft. Maar loop ook niet te hard van stapel: denk aan de voordeeltarieven en maximum formaten van Bpost.

 

3. Hoe en wanneer verzenden?

Een aangekochte adressenlijst mag je niet zomaar gebruiken voor je direct mailing. Je stuurt beter 1.000 brieven naar de juiste persoon dan 10.000 naar ‘de aankoopverantwoordelijke’. Niet-gepersonaliseerde zendingen belanden sneller in de vuilnisbak of worden met wantrouwen geopend.

 

Ook het tijdstip van verzending heeft invloed. Een direct mail op vrijdag scoort beter dan op maandag.

 

Contacteer ons gerust voor meer info!

Over de auteur

Leen Van den Broeck
Leen

no-nonsense aanpak in drukwerkbeheer, dol op vintage meubels


Voeg een reactie toe