KLANTENLOGIN

blog

Hoe scoort jouw site in de mobiele ranking van Google?

Mobile ranking Google

Eind april wijzigde Google zijn zoekalgoritme. Websites die geen mobiele versie hebben en vroeger hoog scoorden in de zoekresultaten van Google krijgen nu een veel lagere ranking wanneer er via een smartphone wordt gezocht. De reden hiervoor is dat gewone websites op mobiele toestellen amper te lezen en te bedienen zijn. Op sites aangepast aan mobiele gebruikers kun je gemakkelijk met de vinger navigeren en dankzij de iets grotere letters is alles perfect te lezen. Uiteraard is het effect op de zoekresultaten groot. Dat blijkt na enkele maanden al. Je website mag dan nog zo drukbezocht zijn, als je geen mobiele versie hebt, degradeert Google je site in de zoekresultaten. Wie zich dus niet aanpast aan de mobiele vereisten loopt het risico klanten te verliezen aan de concurrentie die dit wél doet. Wil je checken of je site al dan niet aan de mobiele voorwaarden van Google voldoet? Dat kan hier: https://www.google.com/webmasters/tools/mobile-friendly/ De update heeft geen effect op opzoekingen via een tablet of desktop computer. Ook als een niet-mobielvriendelijke site héél goede content heeft, gaat hij niet meteen onderaan in de ranking verdwijnen. Google blijft dus met meerdere zaken rekening houden, maar na zes maanden merken we dat de impact van het al dan niet mobiel zijn groot is. Ook kun je denken dat je publiek grotendeels uit mensen met desktop computers bestaat maar statistieken tonen aan dat hoe langer hoe meer mensen vooral met mobiele toestellen surfen. Het is slechts een kwestie van tijd voor mobiel de overhand neemt.

Hoe moet je je site aanpassen om mobiel te scoren in Google?

Er zijn drie mogelijkheden.

  • Een mobiele versie van je site laten maken Dit betekent dat er een aparte versie van je site komt, met een eigen url (vb: m.mijndomeinnaam.be). Een mobiele versie is interessant als je weet dat je bezoekers slechts op een snelle manier een klein deel van je diensten willen gebruiken. De kunst van het weglaten is hier van toepassing. Deze oplossing is verreweg de goedkoopste.
  • Je site responsive laten maken Heeft je site niet al te veel content, dan is responsive design voor jou de beste oplossing. Een responsive website past zichzelf perfect aan aan elk denkbaar scherm en zorgt voor mooie visuele resultaten. Zo’n site kun je zowel op een kleine smartphone bekijken als op verschillende tablets en laptops, maar ook op grote desktop schermen. Alle content van je site kan op elk device geraadpleegd worden, al kun je er natuurlijk ook voor kiezen om bepaalde informatie niét te tonen.
  • Je site adaptive laten maken Sites met veel content en afbeeldingen hebben vaak met een langere laadtijd af te rekenen. Een adaptive design is dan het meest aangewezen. Waar responsive design voor de ultieme weergave van je site zorgt (en hierbij gebruik maakt van één flexibel design), laat adaptive design toe om op serverniveau te beslissen wat wel en wat niet weer te geven op je site. Op die manier krijg je voor zowel desktop als smartphone een unieke weergave, met een veel betere performantie en kortere laadtijd.

Meer informatie? Contacteer ons gerust.

 

 

Over de auteur

Nathalie
Nathalie

web wizard, verslaafd aan deadlines en oorringen


Voeg een reactie toe