KLANTENLOGIN

blog

Intelligent drukwerk of intelligente marketeers?

bongo bon met geluid

De grafische sector zit niet stil. Kasper volgt de innovaties die maandelijks tot stand komen in printland op de voet. Een opvallende nieuwkomer is ‘printed electronics’, ook wel intelligent drukwerk genoemd. De Engelse term geeft een perfecte definitie: het printen van elektronische geleiders. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een visitekaartje met een lampje.

 

Belangrijk voor het printen van een elektronisch product is de goede combinatie van materiaal (papier, plastiek of metaalfolie), de speciaal geleidende inkten en het drukken van verschillende lagen over elkaar. Dan volgt een extra bewerking: sinteren. In de inkt zit een grote hoeveelheid zilverdeeltjes. Na het aanbrengen van de inkt moeten deze deeltjes met elkaar worden versmolten of gesinterd.

 

intelligent-printing-kaartjeDe toepassingen zijn eindeloos: een lampje dat brandt op je visitekaartje, een sensor in een verpakking die je iets vertelt over de inhoud (bijvoorbeeld om de versheid van voedsel aan te duiden), een poster die, zodra je hem aanraakt, muziek begint te spelen – http://www.novalia.co.uk/portfolio/becks-playable-poster – of productinformatie doorstuurt naar je smartphone. Het nieuwste snufje van Novalia is een albumhoes met daarin een geprint DJ-deck dat je kunt verbinden met je iPhone: http://www.novalia.co.uk/portfolio/dj-qbert-interactive-dj-decks.
Dankzij printed electronics kun je met één eenvoudige aanraking de cover van een magazine, boek of doosje personaliseren.

 

Op vlak van printed electronics ontwikkelde Kasper voor Bongo een doosje dat zodra je het opent de Brabançonne begint te spelen. Dit door middel van een lichtsensor. Bekijk het hier.

 

Intelligent drukwerk wordt dus de toekomst van marketing. Deze extra vorm van sensory branding benut de kracht van de zintuigen om producten succesvol te ondersteunen in hun zichtbaarheid en effectiviteit.

 

Hoewel deze toepassingen op grote schaal nog in de kinderschoenen staan, volgen wij dit topic met veel plezier voor je op. Speel je zelf met het idee om intelligent drukwerk in je marketingactieplan te integreren, geef ons dan een seintje.

 

Bronvermeldingen:

  • “Intelligent drukwerk: kansrijke innovatie in de grafische sector” – auteur niet vermeld – TNO – Innovation for life
  • “Uitdaging voor grafische industrie: intelligent drukwerk” – Ruud van der Ros – TNOTIME
  • “A5 eyecatcher in de zintuigendimensie” – Wereld van papier
  • “Kickstarter funding for printed electronics demonstrator” – Dr Stone – www.printedelectronicsworld.com
  • visiedocument: Printed Intelligence – van technologie naar toepassing, Albert Noppen en Richard van Hoorn, www.media-alliantie.nl

 

Contacteer ons vrijblijvend.

Over de auteur

Leen Van den Broeck
Leen

no-nonsense aanpak in drukwerkbeheer, dol op vintage meubels


Voeg een reactie toe