KLANTENLOGIN

blog

Trends in packaging design

Packaging design case study - Bioradix

Het is een ware kunst om een verpakking op alle vlakken te doen kloppen. Goede verpakkingen moeten aan allerlei eisen voldoen. Ze bieden voordelen voor zowel de consument, de producent als het product zelf.
Is de verpakking handig en aantrekkelijk? Hoeveel kost het om de verpakking te produceren? Blijft het product er optimaal in bewaard?
Een knappe verpakking trekt de aandacht. Packaging design is dan ook een ideaal marketinginstrument. Een verpakking stelt je bedrijf immers op de meest tastbare manier voor aan het publiek.
In de winkel doet een consument er gemiddeld twintig seconden over om een bepaald product te kiezen. De verpakking geeft hierbij dikwijls de doorslag.

Laat ons even enkele trends in packaging design overlopen.

Spelen met kleur

Kleur speelt een belangrijke rol bij product- en/of merkherkenning. Daarnaast roept kleur ook emoties op die het aankoopgedrag sturen. Om die reden hebben packaging designers altijd al een belangrijke rol aan kleuren toegekend.
Nu is het de trend om kleuren in packaging design helderder en opvallender te maken. Kleuren krijgen de taak om verschillende producten uit eenzelfde gamma uitdrukkelijk aan te duiden. De kleuren stemmen overeen met de ingrediënten van het product of met bepaalde gevoelens die het product oproept. Kleur is hierbij de voornaamste manier om met de consument te communiceren, meer dan de vorm van de verpakking of de tekst die erop staat. De rest van de verpakking wordt sober gehouden. Verpakkingen met frisse, onderscheidende kleuren vallen op en geven duidelijk aan waarvoor ze staan. Consumenten onthouden het kleur van hun aankoop, eerder dan de soortnaam van het product.

De toekomst is milieuvriendelijk

Natuurvriendelijke verpakkingen zijn niet zomaar een trend. Ze zijn eerder een must. Het wordt immers alsmaar duidelijker dat het niet goed gaat met het milieu. Veel consumenten denken hierover na en willen iets doen. Daarom kopen ze het liefst producten van bedrijven die een verantwoordelijke positie innemen ten opzichte van het milieu en dit uitstralen via hun verpakkingen.
Milieuvriendelijke verpakkingen bieden niets dan voordelen voor iedereen. Milieu, klant, producent.
Dit soort verpakking zorgt automatisch ook voor een ‘natural look’. Hierdoor krijgt de klant het gevoel dat het product zelf ook ‘natural’ is. Met dit soort – ietwat geïdealiseerde – verpakkingen kun je bijvoorbeeld ook inspelen op de stadsmens die de natuur mist. De verpakking brengt natuurlijke producten dichterbij. Je voélt de natuur zelfs in de verpakking

Vintage scoort

Verpakkingen uit lang vervlogen tijden spreken niet enkel de mensen aan die dat tijdperk live hebben beleefd. Ook jongeren lusten de bijzondere esthetiek van vintage wel. Dankzij de nieuwe verpakkingstechnologieën ziet vintage er meer en meer authentiek uit. Resultaat zijn mooie, geïdealiseerde vintage designs die de illusie creëren dat de producten niet door machines zijn gemaakt maar door mensen. Net zoals vroeger dus. In deze drukke tijden verlangen we vaak naar vroeger, toen alles nog eenvoudig en zuiver was. De tijden waarin producenten nog kleinschalig werkten en echt om hun producten gaven. Sommige merken houden het niet bij een illusie. Ook aan de producten zelf besteden ze meer zorg en aandacht.

Hou het eenvoudig en duidelijk

Less is better. Going back to the basics. Deze principes kennen we al langer in packaging design. De voorbije jaren zagen we puur minimalisme opduiken. De kenmerken van dit minimalisme zijn er nog steeds maar met wat opsmuk erbij. Het mag iéts meer zijn. Denk bijvoorbeeld aan een leuke illustratie of een reliëf in het karton.
Dit soort verpakkingen trekt een publiek aan dat snakt naar eenvoud en duidelijkheid. Korte zinnen, eenvoudige woorden. Een duidelijke nee tegen de overload aan informatie die we over ons heen gestort krijgen in onze hectische maatschappij. Deze verpakkingen zijn niet schreeuwerig, werken als het ware kalmerend en tonen in één oogopslag waar het product voor staat. Je hoeft niks te ontcijferen op de verpakking. Alles wijst zichzelf uit.

Casestudy: onze verpakking voor Bioradix

Bioradix, Belgisch fabrikant van natuurlijke voedingssupplementen, vroeg ons om nieuwe verpakkingen te maken. Laat ons even kijken in hoeverre de door ons ontworpen en geproduceerde Botanical verpakkingen van Bioradix aansluiten bij de trends die we hierboven hebben besproken.

  • Kleuren:
    Vier verschillende kleuren voor de vier groepen binnen botanicals: detox, overgangsklachten, weerstand opbouwen, afslanken. Dankzij de onderscheidende kleuren weet je meteen in welk gamma jouw supplement zich bevindt.
  • Milieuvriendelijk:
    De Botanical verpakking voelt heel natuurlijk aan. Dankzij de verpakking voél je dat dit voedingssupplement een 100% natuurlijk product is.
  • Vintage:
    We kozen voor enkele kleine vintage accenten. De tekening van het plantje doet denken aan de planten op de kruidenkaart die lang geleden in de dorpsapotheek hing. Ook de etiketten van de flessen hebben een vintage touch.
  • Eenvoud:
    Deze verpakking spreekt voor zich. De info is beperkt maar duidelijk. De look & feel van de verpakking toont aan dat het om een natuurlijk product gaat.

Over de auteur

Kasper Digitale Media
Kasper


Voeg een reactie toe