KLANTENLOGIN

blog

Wat maakt een logo succesvol?

Logo design

Het logo is het gezicht van je bedrijf, het eerste wat een potentiële klant van je te zien krijgt. Het prijkt op je briefpapier, je website en je visitekaartjes. Belangrijk dus, die eerste indruk. Bij het ontwerpen van een geschikt logo moet je met meerdere factoren rekening houden. We zetten de belangrijkste hieronder op een rijtje.

Enkele basistips voor het ontwerpen van een goed logo

Hou het eenvoudig

Een complex en moeilijk logo leidt meestal nergens toe, omdat je doelpubliek het moeilijk kan onthouden. Eenvoudig en subtiel is de boodschap. Denk bijvoorbeeld aan het logo van Nike. Ook de afmetingen zijn belangrijk. Weet dat je logo in kleiner formaat mooi en herkenbaar moet blijven. Complexe logo’s zien er in het klein zelden nog goed uit. Zorg er ook voor dat je bedrijfsnaam in/bij het logo staat. Als je bedrijfsnaam te lang is, kun je initialen gebruiken. Sommige logo’s zijn zo bekend dat de naam er niet langer hoeft bij te staan om te weten om welk bedrijf het gaat. De gouden bogen van McDonald’s bijvoorbeeld.

Wees origineel

Je logo moet meteen in de smaak vallen om het gewenste effect te verkrijgen. Mensen vereenzelvigen zich graag met een creatief en inventief logo. Het hoort ook zo ontworpen te zijn dat het in één oogopslag vertelt waar je bedrijf voor staat. Denk bijvoorbeeld aan het logo van Puma. De dynamische wilde kat wekt een gevoel van kracht op, leuk om je mee te vereenzelvigen, en het past ook nog eens perfect bij de sportsector. Een goed ontworpen logo kan zelfs bewondering afdwingen bij iemand die je product nog niet kent.

Pas op met kleurencombinaties

Bij het ontwerpen van een logo moet je met kleur rekening houden. Kleuren combineren zorgt soms voor tegenvallende resultaten. Hou het zo eenvoudig mogelijk. Je gebruikt het best kleuren die goed bij de themakleuren van je website passen. Bepaalde kleuren roepen ook bepaalde emoties op. Grijs staat voor kalmte en balans, blauw voor kracht en vertrouwen, geel voor helderheid en optimisme, groen voor eerlijkheid en groei.

Past het design bij je sector?

Heb je een meubelbedrijf, dan hoort je logo naar meubels te verwijzen. Dit hoeft niet altijd expliciet. Het logo kan bijvoorbeeld een boom zijn of een illustratie van een persoon in een zittende positie. Heb je een logo nodig voor een kindersite, zorg er dan voor dat je logo aantrekkelijk is voor kinderen. Denk hierbij aan het logo van Ketnet, dat ziet er anders uit dan dat van Canvas.

Zal je logo de tijd doorstaan?

In principe zou je logo eeuwig bruikbaar moeten zijn. Denk daarom vooraf goed na over waar je in de toekomst naartoe wil met je zaak. Stel: je verkoopt nu babyproducten en denkt logischerwijs aan een logo dat naar een baby refereert. Maar wat als je later uitbreidt naar kinder- of zelfs tienerproducten? Uiteraard kun je dan je logo aanpassen maar dit houdt altijd een risico in. Bestaande klanten hebben het soms moeilijk met een logo dat verandert. Denk ook na over de keuze van kleuren en typefaces. Misschien zijn die nu in, maar zal je logo er over 10 jaar nog steeds even hip uitzien?

Welke logo’s hebben je concurrenten?

Ga na hoe je concurrenten hun logo gebruiken. Waarom werken hun logo’s? Of waarom werken ze niet? Een voorbeeld: je verkoopt reizen naar zonnige bestemmingen. In deze branche zie je vooral oranje en/of helderblauwe kleuren. Logisch dat die het doelpubliek meer aanspreken dan grijze of zwarte logo’s. Gebruik dus het best ook heldere kleuren, maar onderscheid je dan wel van de concurrentie met een smaakvol, origineel design.

 

Over de auteur

Caroline
Caroline

(foto)grafisch vormgever en globetrotter, verslingerd aan frisse lucht


Voeg een reactie toe